Buurtbewoners kiezen street art die het bewustzijn over privacy vergroot

In maart nodigde het Street Art Museum Amsterdam (SAMA) onder de noemer ‘Het Privacy Project’ kunstenaars uit om ideeën in te dienen voor kunstwerken die verschillenden aspecten van het onderwerp privacy benadrukken. Bijvoorbeeld het gebruik van data, de manier waarop het gebruik van telefoons onze privacy afbreekt, de manier waarop bedrijven onopvallend onze data verzamelen en voor commerciële doeleinden gebruiken en de manier waarop surveillance onze privacy beïnvloedt.

Meer dan 80 kunstenaars uit heel Nederland stuurden een ontwerp in. Hun ontwerpen varieerden in omvang, ontwerp en stijl, maar gaven allemaal een artistieke en verfrissende blik op het thema privacy. Buurtbewoners konden vervolgens online stemmen of via een (offline) stembiljet hun voorkeur uitspreken. Medewerkers van SAMA gingen het gesprek aan met buurtbewoners om ze de kans te geven hun stem en voorkeur uit te spreken. In totaal is er meer dan 3.000 keer gestemd.

Op basis van de stemmen van buurtbewoners ontstond een top-3 per muur, waaruit het Privacy Panel voor elke muur een winnaar heeft aangewezen. Het Privacy Panel bestond uit twee bestuurders van woningbouwcoorperaties Rochdale en EigenHaard, betrokken buurtbewoners, een privacy jurist en een street art expert van Amsterdam Street Art. De jury werd voorgezeten door Jasper Visser die met zijn stichting 2030 en zijn consultancy bedrijf VISSCH+STAM veel ervaring heeft in de Nederlandse kunst en cultuur wereld.

De top 3 ontwerpen werden beoordeeld op basis van verschillende criteria: de relevantie ten opzichte van het thema, de manier waarop het ontwerp in de buurt past, en de artistieke kwaliteit. Zo werd voor elke muur een ontwerp gekozen dat een toegevoegde waarde voor de buurt heeft én mensen aan het nadenken zet over het thema privacy. Het panel koos in drie stadsdelen uiteindelijk een kunstwerk dat de voorkeur van de buurt bevestigt. Het gaat om een werk van Oxenmystic in Nieuw-West, van NOL in Noord en van YorkOne in Zuid-Oost.

In het Privacy Project kwamen vele verschillende aspecten van street art samen: betrokkenheid van de buurt, de relatie die de kunstvorm heeft met het maatschappelijke debat rondom privacy, hoe kunst kan worden gebruikt om mensen te activeren en te engageren en hoe kunst in de openbare ruimte het beste gerealiseerd kan worden. Het blijft altijd een speelveld met vele verschillende betrokken partijen. Van bewoners tot kunstenaars, iedereen heeft een ander belang en een invalshoek bij het project. Het doel van SAMA was om naar iedereen te luisteren, iedereen een stem te geven en de kunstwerken zo goed mogelijk te laten landen in de buurt. Aan de positieve reacties die we krijgen vanuit de buurt lijkt die missie volbracht!

De kunstwerken van NOL, Oxenmystic en York One worden in juni en juli geschilderd. Het wordt de eerste keer dat SAMA binnen twee weken drie enorme schilderingen zal maken, en ook nog eens verspreid door de hele stad. Op 26 juni worden de werken van NOL en York One onthuld door wethoudster cultuur Touria Meliani. Op 7 juli volgt de onthulling van het werk van Oxenmystic in Nieuw-West door Ronald Mauer!

Kijk voor meer informatie over de gekozen kunstwerken en de kunstenaars op: https://www.streetartmuseumamsterdam.com/privacy-gekozen-kunstwerken

130 views0 comments