Food4Smiles - Het kunst van inkt & rijstpapier

Irina Ermolaeva is een klassiek geschoolde schilder en grafisch ontwerpster uit Rusland, die zo'n 20 jaar geleden haar thuis in Amsterdam vond. Toen ze opgroeide, stond haar huis vol met boeken. Irina's moeder verzamelde foto- en kunstalbums. Van deze albums had de jonge Irina de meeste voorkeur voor albums van Qi Baishi, Hokusai en Utagawa Kuniyoshi.

“De kunstwerken van Qi Baishi lijken kinderachtig, maar zijn perfect. Ik werd getroffen door hun eenvoud en nauwkeurigheid ”, herinnert Irina zich.

Qi Baishi werkte met thema’s als bloemen en vogels, insecten en vissen, landschappen ("bergen en wateren") en afbeeldingen van mensen en objecten. Van jongs af aan studeerde hij kalligrafie en poëzie. De tekeningen van Qi Baishi leerden Irina om objecten en gezichten nauwkeurig te bekijken en snel details te zien.

Een van Irina’s nieuwe vrienden in Nederland was de Japanse Yukumi, een geweldige kalligraaf. Van haar nam Irina Japanse kalligrafielessen. Hoewel ze nooit in het Japans heeft leren schrijven, beheerste Irina uiteindelijk de techniek van kalligrafie streken. Japanse kalligrafie is een heel precies onderwerp, de scherpte van de streek is bereikt door jarenlang oefenen. Omdat papier, inkt en penseel in China en Japan net zo duur zijn als juwelen, gebruiken ze "toverdoek" voor het lesgeven. Dit is een speciaal doek waarop je met water kunt schilderen tot je perfectie bereikt en het vak onder de knie hebt. Betreft de techniek van het gebruik van een penseel en de inkt lijken kalligrafie en schilderen erg op elkaar. Er zijn veel verschillende technieken in de Chinese en Japanse schilderkunst. De techniek, die het dichtst bij Irina staat, is Sumi-e. Aangezien een kunstenaar een vrij wezen is, vooral in Europa, belet niets iemand traditionele technieken en materialen te gebruiken voor tekeningen in zijn of haar eigen stijl.

Sumi-e is tekenen zonder voorafgaande schetsen, met kalligrafische streken en vrij tekenen. Sumi-e is de inspiratie en persoonlijkheid van de meester. Sumi-e gebruikt gevoelig en kwetsbaar rijstpapier, waarop een zachte borstel, die inkt absorbeert en de stemming van de kunstenaar en een deel van zichzelf verlaat. Hier is geen traagheid toegestaan. De afbeelding is geschilderd zonder schetsen, correcties en wijzigingen.

Tijdens de Food4Smiles Kunst Ochtenden zal Irina haar kennis met ons delen en hoe je deze mediatie- en ontspanningstechniek onder de knie kan krijgen. SAMA zorgt voor alle benodigde materialen: inkt, rijstpapier en speciale penselen. We gaan oefenen met het schilderen van lokale planten die in het omliggende park Sloterplas groeien. In elke workshop zullen we onderzoeken en leren over deze planten, hun functie en het gebruik ervan gedurende de vier seizoenen. Aan het einde van de workshops hopen we alle geproduceerde kunst te verzamelen als inspiratie voor de kunstenaar die een grote muurschildering gaat schilderen in het Confucius Speelpark.

122 views0 comments