SAMA lanceert: Urban Art Oase

In Coronatijd merken we een sterke toename in eenzaamheid en somberheid onder jongeren. Deze groep bleek het afgelopen decennia al hard achteruit gegaan te zijn in indicatoren voor mentale gezondheid en krijgt nu met het sluiten van hogescholen en universiteiten, sportclubs, en cafés een flinke klap te verwerken. Om deze groep extra perspectief en activiteiten aan te bieden, start Street Art Museum Amsterdam de Urban Art Oase: Twee maanden vol workshops en activiteiten voor jongeren tussen 16 en 24 jaar rondom het thema Urban Art met als doel wat ademruimte, creativiteit, en plezier te faciliteren in Amsterdam Nieuw-West.

Met een bijdrage van de Gemeente Amsterdam en de rijksoverheid worden workshops georganiseerd in Spoken Word (Lady General), muziekproductie (HAAY), en Street Art (teamblazin, Ben de Boef) op locaties verspreid door de buurt zoals De Kandidatenmarkt en Stadsboerderij Osdorp. Daarnaast is in het programma ook Urban Dance opgenomen en een serie silent disco’s die buiten op 1,5m plaats zal vinden met lokale DJ’s die verschillende hedendaagse urban genres vertegenwoordigen.

Het programma zal plaatsvinden in Maart en April, met een eventueel vervolg in de maanden die volgen. Street Art Museum Amsterdam is trots op haar plek in het midden van de gemeenschap van Nieuw-West. Het aansporen van discussie over hedendaagse sociale thema’s en verbinding tussen groepen bewoners is waar onze programmering zich op focust. We zijn blij ook een bijdrage te kunnen leveren aan het gevecht tegen eenzaamheid.

Het idee van de Urban Art Oase komt voort uit de dezer dagen veel uitgesproken wens om even te ontsnappen uit alle hectiek en negativiteit. Het beeld van een plek in het midden van de woestijn waar je je dorst kunt lessen en op adem kunt komen komt naar boven als we die wens visualiseren. Vanuit deze gedachte is een programma ontwikkeld dat de jongeren een creatieve, sociale, en lichamelijke boot kan geven.