Street Art Museum Amsterdam wél open tijdens lockdown

AMSTERDAM – Alle musea in Nederland zijn tijdens de lockdown dicht. Alle musea? Nee: in Amsterdam is het Street Art Museum als een van de weinige musea wél open. De collectie van dit outdoor museum is volledig op straat in Amsterdam Nieuw-West te bekijken. Met museum heeft een nieuwe routekaart uitgebracht waarmee bezoekers zelfstandig langs de kunstwerken kunnen lopen.

Nu er buitenshuis niets meer open is, zijn velen op zoek naar alternatieven in de buitenlucht om de verveling tegen te gaan. Het Street Art Museum Amsterdam (SAMA) heeft een nieuwe routekaart gemaakt waarmee het mogelijk is alle verborgen kunst in de wijk Nieuw-West te ontdekken. De verhalen achter de kunstwerken, van gigantische muurschilderingen tot kleine tags op elektriciteitshuisjes, zijn online te lezen via een QR code.

De wandeling duurt 1,5 tot 2 uur, maar de route is ook op de fiets af te leggen.

De kunstroute start bij het Train Lodge Hostel bij station Sloterdijk met het kleurrijke kunstwerk Genesis van de Spaanse straatkunstenaar KENOR en eindigt bij het kantoor van SAMA aan de Slotermeerlaan met het kunstwerk Catwoman van BTOY. Veel van de kunstwerken van internationaal erkende kunstenaars als BASTARDILLA, STINKFISH en ORTICANOODLES, zijn uniek in Nederland en alleen bij het Street Art Museum Amsterdam te zien.

SAMA werkt ondertussen hard aan een tot de verbeelding sprekende tour in audiovorm en andere vormen van digitale presentatie, zoals virtual reality (VR).

De kunstroute is een verrassende en inspirerende manier om het ondergewaardeerde Nieuw-West te bewonderen. De route is te bestellen via de website van het Street Art Museum Amsterdam: https://www.streetartmuseumamsterdam.com/tickets.

Contactinformatie:

Anna Stolyarova - Directeur Street Art Museum Amsterdam