Op Bezoek bij Museum om de Hoek

Op zondag 9 juli 2017 stappen we op de fiets voor een tocht langs verschillende buurtmusea in Amsterdam. De fietstocht brengt je in contact met deze bijzondere initiatieven, op een gezonde manier.

Deelnemers aan Op Bezoek bij Museum om de Hoek zijn: Indische Buurt Museum, Museum Perron Oost, Museum Amsterdam Noord, het Van Eesteren Museum en Street Art Museum Amsterdam. Op iedere locatie is iets moois te zien of te doen, op de eindlocatie drinken we een drankje op het succes van de dag. De tour duurt van 10 uur ’s ochtends tot 4 uur ’s middags, en deelnemers kunnen de route op eigen tempo afleggen. De route loopt van Amsterdam Oost, via Noord, naar Nieuw-West, en is in totaal ongeveer 15 kilometer. Iedereen rijdt op z’n eigen fiets. Bekijk de route: https://drive.google.com/open?id=1ookiDIxK9RYbFRtfgJRRBNKolz0&usp=sharing Deelname kost 16 euro, inclusief toegang tot alle musea, een kop koffie of thee onderweg en een drankje achteraf. Al het geld komt ten goede aan de deelnemende instellingen. Koop je kaartje via Eventbrite: https://www.eventbrite.nl/e/tickets-op-bezoek-bij-museum-om-de-hoek-35168627311

+++ Museum om de Hoek +++ Een nieuwe blik op Amsterdam; museale initiatieven en buurtmusea gaan samenwerken als Museum om de Hoek. Bezoek de musea op de fiets op 9 juli. Amsterdam heeft de rijkdom om te beschikken over prachtige kleinere musea en buurtmusea die de verhalen vertellen van het leven in de verschillende buurten en wijken van de stad. Deze museale initiatieven weten het publiek mee te nemen in interactieve exposities en tours, die het ware leven van de Amsterdamse buurten verbeelden, van vroeger en nu. Niet alleen omdat zij midden in de dynamiek van deze buurten staan, ook omdat het juist de bewoners zijn die bijdragen aan dat wat de musea laten zien. Ze leggen op een maatschappelijk relevante manier contact tussen buurtbewoners, erfgoed en kunst: de bewoners zijn letterlijk aan het woord; hun stem is terug te zien en te horen in het diverse museale aanbod van deze organisaties, die gevestigd zijn door de gehele stad.

Een aantal van deze kleinere of buurtmusea hebben zich verenigd in de samenwerking Museum om de Hoek. Met deze samenwerking willen zij hun krachten bundelen en nog meer publiek delen in dat wat de ‘buiten-gebieden’ van Amsterdam te bieden hebben. Al veel mensen hebben de buurtmusea ontdekt. Bewoners van Amsterdam die geïnteresseerd zijn in andere buurten en steeds meer weten de [internationale] toeristen deze organisaties te vinden. Het publieksbereik van de Musea om de Hoek neemt toe; de bezoeker ervaart daadwerkelijk het thema van de exposities en komt dichtbij de bron. En dat is wat aanspreekt. Museum om de Hoek laat de stad op een andere manier beleven en gaat in gesprek met allen die haar beleven. Naast de bijeenkomsten die door Museum om de Hoek in samen werking met Pakhuis de Zwijger al enige tijd worden georganiseerd, komt er gezamenlijke programmering en stads-brede initiatieven. Museum om de Hoek draagt bij aan het project Op naar 750 jaar Amsterdam en organiseert op 9 juli een bijzondere tour van Oost naar West.

+++ Contact +++ Mocht u vragen hebben over de samenwerking, nadere informatie voor publicatie, beeldmateriaal of een ander kennismakingsmoment dan kunt u contact opnemen met San Jonker 06 41872386. De site van Museum om de Hoek wordt binnenkort gelanceerd.

De fietstocht Op Bezoek bij Museum om de Hoek wordt geproduceerd door Jasper Visser (VISSCH+STAM), samen met San Jonker (Museum om de Hoek)